Indice del forum

Bossk Forum



PortalPortale  blogBlog  AlbumAlbum  Gruppi utentiGruppi utenti  Lista degli utentiLista degli utenti  GBGuestbook  Pannello UtentePannello Utente  RegistratiRegistrati 
 FlashChatFlashChat  FAQFAQ  CercaCerca  Messaggi PrivatiMessaggi Privati  StatisticheStatistiche  LinksLinks  LoginLogin 
 CalendarioCalendario  DownloadsDownloads  Commenti karmaCommenti karma  TopListTopList  Topics recentiTopics recenti  Vota ForumVota Forum

r dig vad som h
Utenti che stanno guardando questo topic:0 Registrati,0 Nascosti e 0 Ospiti
Utenti registrati: Nessuno


 
Nuovo Topic   Rispondi    Indice del forum -> God Bless America
PrecedenteInvia Email a un amico.Utenti che hanno visualizzato questo argomentoSalva questo topic come file txtVersione stampabileMessaggi PrivatiSuccessivo
Autore Messaggio
Labi1995






Sesso: Sesso:Femmina
Età: 26
Registrato: 01/06/18 10:57
Messaggi: 372
Labi1995 is offline 







uk
MessaggioInviato: Mar Giu 11, 2019 8:14 am    Oggetto:  r dig vad som h
Descrizione:
Rispondi citando

Kanske ?r det st?rsta hemma-meddelandet fr?n det h?r pappret att om du vill ta hand om vad mer naturlig k?rning k?nns,
helt enkelt ta av dig skor och f?rs?k att springa p? barfota. Barefoot och minimalistiska l?pare s?ger ofta att det b?sta s?ttet att arbeta p? g?ngbyte, om det ?r ditt m?l, ?r att b?rja k?ra barfota, och n?r du l?r dig barfota kommer det att beh?llas n?r du b?rjar springa i skor. Jag tenderar att h?lla med det h?r med min egen erfarenhet, ?ven om jag gjorde det mesta av min form i Vibram Fivefingers. Jag kan nu springa ganska bekv?mt i 4-6mm lyftskor med en mittfotsteg, men det var en l?ng process att komma till den punkten och omprogrammeringen kan ta ganska l?ng tid. Allt i allt var det en cool liten studie med en
enkel hypotes och ganska enkla resultat. Liksom andra studier har det visat att barfota ?r annorlunda ?n att springa i skor, och att effektparametrar f?r?ndras n?r skor tas bort. Betyr det att vi alla ska springa
barfota hela tiden? Sj?lvklart inte! Det kan fungera f?r vissa, men det ?r opraktiskt f?r andra, inklusive mig n?r jag arbetar med 3+ m?naders ist?ckta trottoarer och v?gar som jag har i vinter. Jag ?r personligen inte en vanlig barfota, men har gjort det vid n?gra tillf?llen (upp till 2 mil p? asfalt) och kan bevisa att det ?r v?ldigt annorlunda ?n att springa i skor. Vi har fortfarande mycket att l?ra oss, men det ?r bra att se forskare som tar upp dessa fr?gor, och det h?r papperet var ett bra bidrag. Det ?r typiskt f?r n?stan alla vetenskapliga papper, jag ?r kvar med fler fr?gor ?n svar efter att ha l?st den h?r, men
s?dan ?r forskningen. Bland de saker jag skulle vilja veta: Vad hade h?nt om l?parna sprang i en vanlig sko med en 12mm h?ckslyft? Skulle detta ha skiljat sig ?n 4mm-droppskorna? Utvidga den tidigare tanken skulle
jag vilja se skor av varierande h?llyftprov som testats f?r att se om det finns ett tr?skelv?rde under vilket g?ngen f?r?ndras i en h?ckslagande l?pare. M?ste du g? hela v?gen till barfota? Andra studier har visat att skor som Vibram Fivefingers g?r ett rimligt jobb att simulera barfota mekanik (Squadrone and Gallozzi, 2009), s? det skulle vara intressant att se vid vilken tidpunkt vi f?rlorar den likheten d? vi ?ndrar mellansula egenskaper. Hur skulle resultaten av denna studie varierar om vanliga minimalistiska / barfota l?pare testades? S?som diskuterats ovan, hur p?verkar acklimatiseringen resultaten? Alltf?r ofta studier
som detta g?rs genom att exponera h?ftiga l?pare ett nytt tillst?nd (l?g droppe sko, barfota) och be dem att springa utan att acklimatisera till det nya skicket. Resultaten av denna studie visar att l?pande
barfota resulterar i n?stan omedelbara f?r?ndringar, men ?ven barfota l?pare i den h?r studien gav en effektstopp, vilket vanligtvis inte ?r fallet f?r vanliga barfota l?pare som de som unders?ktes av Lieberman et al., 2010. Det ?r uppenbart att en motorinl?rningsprocess m?ste vara inblandad, och det beh?ver studeras mer detaljerat. Vad studien saknas ?r vad som h?nder efter kortvarig acklimering. Till exempel, om jag spenderar tv? veckor i barfota och sedan g?r shod, vad h?nder? Jag kan ber?tta f?r dig vad som h?nder med mig (och sj?lvklart ?r jag inte representativ f?r n?gra antal l?pare), jag ?terv?nder tillbaka till en
h?lsa. ?ven om jag s?tter p? ett par Vibrams, sl?r jag fortfarande h?len n?r foten ?r t?ckt, oavsett droppen. Sj?lvklart ?r jag l?ngsam p? upptaget, men det h?r st?der uppfattningen (som du har lagt fram m?nga
g?nger ?ver) att g?ngf?r?ndringen inte ?r ett korttidsf?rslag, men n?got som kr?ver tid och fokus. ? andra sidan kan terr?ng ocks? medverka till vad som h?nder. Med Vibrams exempel igen, om jag b?r Vibrams p? ett sp?r, ?r jag mer ben?gen att springa med en barfota / g?ng ?n min typiska h?ftrikning. De var min introduktion till framkanten och jag anpassade mig ganska snabbt. Jag k?r n?stan uteslutande i dem. Jag h?mtade just Minimus f?rra veckan, och jag kan inte tycka att hitta min forfoot i dem. Jag gjorde 7 + mil i dem p? m?ndagskv?ll och var s? frustrerad med erfarenheten att n?r jag kom hem satte jag p? bikilorna bara f?r att slutf?ra natten med den "en bra mil" k?nslan. ?verg?ngen var ?verraskande sv?r. Bikilorna var s? besv?rliga som de hade varit f?rsta g?ngen jag bar dem, och mina f?tter k?nde mig otroligt ?mma. Jag var
tvungen att fokusera p? min form en kvart mil eller s? innan jag verkligen kunde komma in i loppet.
Torna in cima
Profilo Messaggio privato
Adv



MessaggioInviato: Mar Giu 11, 2019 8:14 am    Oggetto: Adv



Torna in cima
Mostra prima i messaggi di:   
Nuovo Topic   Rispondi    Indice del forum -> God Bless America Tutti i fusi orari sono GMT + 1 ora
Pagina 1 di 1

 
Vai a:  
Non puoi inserire nuovi Topic in questo forum
Non puoi rispondere ai Topic in questo forum
Non puoi modificare i tuoi messaggi in questo forum
Non puoi cancellare i tuoi messaggi in questo forum
Non puoi votare nei sondaggi in questo forum
Non puoi allegare files in questo forum
Non puoi downloadare files da questo forum





Bossk Forum topic RSS feed 
Powered by MasterTopForum.com with phpBB © 2003 - 2008